Olsztyn24 - https://www.olsztyn24.com/
Mistrzowski recital fortepianowy w piątek w olsztyńskiej filharmonii

Łukasz Kwiatkowski (fot. archiw. FWM)

Łukasz Kwiatkowski jest laureatem wielu konkursów muzycznych, pianistycznych i kameralnych oraz zdobywcą szeregu nagród, m.in.: II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Szafarni (1994), II nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Koszycach na Słowacji (1995), Grindea Award dla najbardziej obiecującego młodego muzyka w Londynie (2001) przyznanej przez Carole Grindea - założycielkę EPTA, IV nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Londynie (2003).

Artysta brał udział w wielu koncertach jako solista i kameralista, m.in. w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, Filharmonii Narodowej w Sofii (Bułgaria), Filharmonii w Szczecinie, w Żelazowej Woli, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Antoninie w XII Chopinowskich Konfrontacjach, w Tarnowie w ramach Tygodnia Talentów, w Studiu S-1 w Warszawie, w St. Martin-in-the-Fields w Londynie, w St. David’s Hall w Cardiff, w ramach festiwalu Chopinowskiego w Nohant, a także w Weimarze, Stuttgarcie, Chicago, Columbus (USA), Meksyku, Bösendorfer Saal w Wiedniu, na Primavera Festiwal we Włoszech, w Willi Atma w Zakopanem, Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W 2009 r. wystąpił z recitalem solowym „W hołdzie Arturowi Rubinsteinowi” w Sali Lustrzanej Pałacu Poznańskiego w Łodzi. W latach 2010-2011 odbył tournée koncertowe w Chile z solowymi recitalami fortepianowymi.

Łukasz Kwiatkowski to nie tylko znakomity solista i kameralista. Artysta jest doktorem - adiunktem Akademii Muzycznej w Łodzi, stypendystą w Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff w Wielkiej Brytanii, jest również autorem książki „Muzyka Jana Sebastiana Bacha w twórczości fortepianowej Ferruccia Busoniego”. Jego nagrania utworów Bacha w sławnych opracowaniach Busoniego ukazały się na płycie, wydanej w 2014 roku przez firmę fonograficzną „Dux”.

******

Wprowadzenie

W programie recitalu, obok oryginalnych dzieł Fryderyka Chopina, znalazły się także opracowania i parafrazy na tematy tegoż Chopina, Bizeta, i - przede wszystkim - Jana Sebastiana Bacha. Dokonali tych opracowań dwaj wybitni pianiści: Leopold Godowski oraz Ferrucio Busoni - tytani klawiatury przełomu stulecia; epoki, która była „epoką fortepianu”, ale którą możemy też nazwać „epoką parafraz i transkrypcji”. Fortepian dominował bowiem zarówno na estradach, jak i w prywatnych domach, był pierwszą instancją w powszechnym kontakcie z muzyką służył zarówno rozrywce, czy popisowi wirtuozowskiemu, jak i głębszemu poznawaniu dzieł różnych kompozytorów, co zaś najważniejsze - ich upowszechnianiu. Tą drogą do szerszej publiczności - w postaci wyciągów fortepianowych, wspomnianych transkrypcji czy parafraz - trafiały dzieła, do których dostęp w postaci oryginalnej wymagał specjalnych sił i środków wykonawczych, a więc na przykład wielkie formy wokalno-instrumentalne, opery, muzyka symfoniczna, czy kompozycje na instrumenty trudniej dostępne.

Szczególne zasługi w dziele takiego upowszechniania muzyki miał Franciszek Liszt, który w zakresie fortepianowych parafraz, fantazji i rozmaitych opracowań pozostawił imponujący dorobek. Z jego doświadczeń czerpało wielu pianistów późniejszych czasów.

Leopold Godowski (1870-1938), otoczony sławą „następcy Liszta”, „największy mechanicus fortepianu” (określenie Józefa Hofmanna), zasłynął jako autor koncertowych transkrypcji i parafraz, m.in. pieśni Schuberta, sonat skrzypcowych i suit wiolonczelowych Bacha; do najsłynniejszych zaś należą jego ultra-wirtuozowskie opracowania Etiud i innych kompozycji Chopina, w których zmieniał faktury i harmonikę, wprowadzał do nich dodatkowe kontrapunkty itp. (w tamtej epoce podobne ingerencje w oryginał nie uchodziły za coś zdrożnego). My usłyszymy tego wieczoru dokonane przezeń opracowanie chopinowskiego Walca Des-dur op. 64 nr 1, zwanego wtedy czasem „walcem minutowym”.

Ferrucio Busoni (1866-1924) zwany „Faustem przy fortepianie” (określenie amerykańskiego krytyka Harolda C. Schoenberga), co jest aluzją do dzieła jego życia - opery Doktor Faust - był jednym z najsłynniejszych wirtuozów w dziejach muzyki, porównanie z nim wytrzymywali nieliczni pianiści u współcześni, jak Paderewski czy Hofmann. Jeszcze młody Władimir Horowitz marzył o tym, by pobierać u Busoniego lekcje, ale nie zdążył. Busoni zmarł w 1924 roku, na rok przed tym, jak Horowitzowi udało się wydostać z porewolucyjnej Rosji.

Zarazem wielką część swojej aktywności artystycznej poświęcił Busoni kompozycji. W tej dziedzinie podejmował nowatorskie eksperymenty na miarę już XX wieku, włączając w to próby stosowania nowych skal muzycznych, sformułował własne zasady estetyki muzycznej, głosząc potrzebę powrotu do muzyki czystej, absolutnej, konieczność odzyskania świeżości postawy klasycznej, zakłóconej przez późnych romantyków, których twórczość zastygła już w formach akademickich. Tym samym stał się prekursorem XX-wiecznego neoklasycyzmu. Niestety, jego własne kompozycje pozostały raczej w cieniu wielkości Busoniego jako pianisty. Natomiast z owej klasycznej postawy wynikł szereg sławnych, dokonanych przezeń opracowań na fortepian dzieł Bacha. Przykładem umieszczona w programie tego wieczoru fortepianowa wersja organowej Toccaty i Fugi d-moll, czy też Chacony d-moll BWV 1004, pochodzącej z Bachowskiej II Partity d-moll na skrzypce solo BWV 1004, która często kusiła kompozytorów: jej transkrypcji na fortepian dokonał też m.in. Brahms.

Należy tutaj przypomnieć, iż wykonawca tego wieczoru Łukasz Kwiatkowski jest znawcą powyższej problematyki, autorem książki Muzyka Jana Sebastiana Bacha w twórczości fortepianowej Ferruccia Busoniego. Jego nagrania utworów Bacha w sławnych opracowaniach Busoniego ukazały się na płycie, wydanej w 2014 roku przez firmę fonograficzną.

******

Łukasz Kwiatkowski - fortepian

Urodził się w 1981 roku w Łodzi. Naukę gry na fortepianie rozpoczął pod kierunkiem mgr Barbary Ligęzy, a następnie kontynuował pod kierunkiem prof. Anny Wesołowskiej-Firlej. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Podstawową Szkołę Muzyczną i Liceum Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Kontynuował naukę w klasie fortepianu prof. Anny Wesołowskiej-Firlej w Akademii Muzycznej w Łodzi, którą ukończył z wyróżnieniem w roku 2005, następnie pracował w macierzystej uczelni jako asystent, w 2013 roku uzyskał stopień naukowy doktora sztuki muzycznej i jest tam obecnie adiunktem w Katedrze Fortepianu.

W okresie szkolnym był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W roku 2003/2004 otrzymał stypendium umożliwiające studia w Royal Welsh College of Music and Drama w Cardiff w Wielkiej Brytanii, pod kierunkiem dra Michaela Schreidera. Był również stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Otrzymał Stypendium Naukowe dla Wybitnych Młodych Naukowców przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na lata 2012-2014. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Polskiej Akademii Nauk. Jest autorem książki Muzyka Jana Sebastiana Bacha w twórczości fortepianowej Ferruccia Busoniego, Wyd. Polihymnia, Lublin 2013. W lipcu 2014 roku ukazała się jego płyta CD z utworami Bacha w opracowaniach Busoniego, wydana przez firmę fonograficzną Dux w Warszawie.

Jest laureatem konkursów muzycznych, pianistycznych i kameralnych oraz zdobywcą szeregu nagród, m.in.: II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Szafarni (1994), II nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Koszycach na Słowacji (1995), Grindea Award dla najbardziej obiecującego młodego muzyka w Londynie (2001) przyznanej przez Carole Grindea - założycielkę EPTA, IV nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Londynie (2003), I nagrody i nagrody specjalnej dla trio fortepianowego na Międzynarodowym Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2004), zwycięzcą Concerto Trials Finals w Cardiff (2004). W duecie Duo Subito, wraz ze skrzypaczką Ludwiką Mają Tomaszewską-Klimek zdobył takie nagrody, jak: V Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym we Włoszech w Val Tidone (2007), II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Weronie, Włochy (2008), Nagroda Specjalna Fundacji Perrenoud na XVII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Wiedniu (2009). W duecie fortepianowym z pianistą Kamilem Klimkiem uzyskali wyróżnienie na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (2010).

Brał udział w wielu koncertach jako solista i kameralista, m.in. w Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi, Filharmonii Narodowej w Sofii (Bułgaria), Filharmonii w Szczecinie, w Żelazowej Woli, na Zamku Królewskim w Warszawie, w Antoninie w XII Chopinowskich Konfrontacjach, w Tarnowie w ramach Tygodnia Talentów, w Studiu S-1 w Warszawie, w St. Martin-in-the-Fields w Londynie, w St. David’s Hall w Cardiff, w ramach festiwalu Chopinowskiego w Nohant, a także w Weimarze, Stuttgarcie, Chicago, Columbus (USA), Meksyku, Bösendorfer Saal w Wiedniu, na Primavera Festiwal we Włoszech, w Willi Atma w Zakopanem, Collegium Maius Uniwerstytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W 2009 r. wystąpił z recitalem solowym „W hołdzie Arturowi Rubinsteinowi” w Sali Lustrzanej Pałacu Poznańskiego w Łodzi. W latach 2010-2011 odbył tournée koncertowe w Chile z solowymi recitalami fortepianowymi w La Serena, Concepcion, Santiago de Chile, Antofagasta, Punta Arenas, Iquique. Zagrał wiele recitali w ramach Wieczorów Muzycznych w Akademii Muzycznej w Łodzi i w ramach cyklu Muzyka na Politechnice w Łodzi. W 2013 roku miał recital na Festiwalu Muzycznym Semanas Musicales we Frutillar w Chile. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Radia Łódź oraz Telewizji w Chile.

Uczestniczył w wielu kursach pianistycznych krajowych i zagranicznych, prowadzonych przez takich artystów, jak Halina Czerny-Stefańska, Dominique Merlet, Adam Wibrowski, Alicja Paleta-Bugaj, Cyprien Katsaris, Jeffrey Swann, Konstantin Scherbakov, Irina Ossipova, Artur Pizarro, Christopher Elton, Klaus Hellwig. Prowadził mistrzowskie kursy pianistyczne dla studentów w College of Fine Arts, Ohio, USA, 2007, Conservatorio de Musica w Santiago, Chile, 2011.

******

Mistrzowski Recital Fortepianowy

11 grudnia 2015 (piątek), godz. 19.00, sala koncertowa Filharmonii

Łukasz Kwiatkowski - fortepian

W programie:

Ferruccio Busoni
- Fantazja według Jana Sebastiana Bacha BV 253
Fryderyk Chopin:
- Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
- Walc As-dur op. 34 nr 1
- Scherzo b-moll op. 31

Jan Sebastian Bach/Ferruccio Busoni
- Chaconne d-moll BWV 1004
Jan Sebastian Bach/Ferruccio Busoni
- Toccata i Fuga d-moll BWV 565
Ferruccio Busoni
- Kammer-Fantasie über Bizets Carmen BV 284
Fryderyk Chopin:
- Mazurek a-moll op. 68 nr 2
- Walc As-dur op. 42

Fryderyk Chopin/Leopold Godowski
- Walc Des-dur op. 64 nr 1
Fryderyk Chopin:
- Walc cis-moll op. 64 nr 2
- Polonez As-dur op. 53

******

Bilety w cenie:
- normalny 40 zł
- ulgowy 30 zł
do nabycia w kasie pon.-pt. w godz. 10-18
oraz poprzez stronę internetową filharmonii


2015-12-07 12:34, FWM

Więcej informacji znajdziesz na Olsztyn24