Olsztyn24 - https://www.olsztyn24.com/
Karnawał w muzyce

Sylar Sherry (fot. Chris Lee)

W wywiadzie na pytanie: ˗ Jaki program zagra pani w Olsztynie, może przygotowała Pani coś specjalnego? Sherry Sylar powiedziała: Koncert na obój Pablo Furmana, który będzie miał tutaj swoją europejską premierę. To wspaniała kompozycja na obój, z silnymi wpływami latynoskiej rytmiki i tonalności, to z pewnością także prawdziwy sprawdzian możliwości solisty!

Nim usłyszymy dedykowany Sherry Sylar trzyczęściowy koncert Argentyńczyka Pablo Furmana orkiestra zaprezentuje uwerturę koncertową „Karnawał” op. 92 Antonina Dvořáka. Ubrana w swobodną formę sonatową kompozycja zachwyca przepychem melodyki i instrumentacji. Pianistki Maria Murawska i Wiesława Ronowska wraz z filharmonikami warmińsko-mazurskimi pod batutą Piotra Sułkowskiego zaprezentują „Karnawał zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa utwór określony przez kompozytora jako fantazja zoologiczna. To żartobliwa kompozycja, która wg intencji autora nigdy nie miała być zaprezentowana szerszej publiczności, czego kompozytor pilnował niemal do śmierci. Odpoczywający po trudach dwuletniej (1885-1886) trasy koncertowej po Niemczech Saint-Saëns, chcąc rozbawić towarzyszących mu podczas urlopu przyjaciół niejako „od ręki” napisał cykl 14 miniatur wykonywanych przez różne instrumenty. Wykonane podczas ostatkowego przyjęcia „dzieło” przyprawiło niewielkie, acz wyrafinowane grono słuchaczy o salwy śmiechu. Nawiązując do tradycji karnawałowych parad, autor przedstawił w swoich miniaturach osobliwe portrety zwierząt, które w sposób komiczny „prezentują się widzom”, pokazując swoje atrybuty. Wbrew intencjom kompozytora, dzieło to stało się jednym z jego najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji.

Tak, więc w koncercie pt. „Karnawał w muzyce” zostanie zaprezentowane zestawienie francuskiej lekkości Camille’a Saint-Saënsa z mistrzostwem Antonína Dvořáka, które dopełni polskie prawykonanie koncertu obojowego Pablo E. Furmana, współczesnego kompozytora argentyńskiego, wykładowcy Uniwersytetu Stanowego w San Jose w USA.

******

Sherry Sylar

Od 1984 solistka Filharmonii Nowojorskiej. Jako główny oboista współpracowała z największymi orkiestrami w USA i Europie, w tym ze słynną Chicago Symphony Orchestra (również w sezonie 2015 prowadzonym przez Ricardo Mutiego), Boston Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, (w 2003 debiut w Carnegie Hall) The Orpheus Chamber Orchestra (podczas jej amerykańskiego tournee w 2007) i St. Louis Symphony. Przed rozpoczęciem współpracy z New York Philharmonic była członkiem Louisville Orchestra. Znalazła się w elitarnym gronie instrumentalistów, którzy stworzyli słynną orkiestrę, która wystąpiła w Berlinie w 1998 r. Ten międzynarodowy zespół, koncertujący z okazji upadku Muru Berlińskiego w 1998 r. poprowadził wówczas sam Leonard Bernstein.

Jako solistka NYF wykonywała m.in. Symfonie Koncertującą J. Haydna pod dyrekcją Jeffreya Kahane’a oraz Koncert Podwójny J.S. Bacha na obój i skrzypce, wykonany pod batutą Kenta Nagano wspólnie z koncertmistrzynia NYF Sheryl Staples. W 1989 roku dokonała nagrania partii solowej Koncertu obojowego g-moll J.F. Haendla pod dyrekcją Zubina Mehty. New York Times zaliczył ja w sezonie 2013 do grona najlepszych muzyków orkiestrowych w USA. W marcu 2016 roku wraz z San Jose Chamber Orchestra dokonała prawykonania dedykowanego jej koncertu na obój i orkiestrę Pablo Furmana. Oprócz działalności solowej i orkiestrowej artystka jest również aktywnym kameralistą. Współpracuje z najwybitniejszymi instrumentalistami z NYF i innych amerykańskich orkiestr. Dokonała licznych nagrań, zbierając entuzjastyczne recenzje krytyków i melomanów.

Oboistka jest również wziętym jurorem konkursów instrumentalnych, również tych, organizowanych przez orkiestry symfoniczne, poszukujące utalentowanych instrumentalistów. Sherry Sylar prowadzi także działalność dydaktyczną. Swoją wiedzą, umiejętnościami i bogatym doświadczeniem dzieli się podczas licznych kursów mistrzowskich organizowanych przez instytucje muzyczne na całym świecie.

Maria Murawska

Artystka studiowała początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Olgi Ilwickiej - Dąbrowskiej, a następnie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Godziszewskiego. Umiejętności pianistyczne doskonaliła w Weimarze pod kierunkiem prof. Ludwiga Hoffmana oraz na stażu w Rosyjskiej Akademii Muzyki pod kierunkiem prof. Wiery Nosiny.

Zadebiutowała z orkiestrą w wieku 15 lat. Wykonała wówczas II Koncert B-dur op. 19 Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Pomorskiej w toruńskim Dworze Artusa.

Prowadzi działalność koncertową jako solistka i kameralistka w kraju i zagranicą (Rosja, Niemcy, Włochy, Dania, Finlandia, Serbia, Ukraina, Francja, Austria, Chiny). Brała udział m.in. w Festiwalach Muzyki Polskiej w Bydgoszczy, w II Konfrontacjach Chopinowskich w Antoninie, w cyklach koncertów poświęconych twórczości Ignacego Jana Paderewskiego, w festiwalu Usedomer Musikfestival, w Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Dokonała nagrań utworów Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego dla archiwum Polskiego Radia. W roku 2004 wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod dyrekcją Zygmunta Rycherta wykonała Dwa Polonezy Tadeusza Kościuszki.

Od chwili ukończenia studiów związana jest z bydgoską Akademią Muzyczną. W 2003 roku odebrała z rąk Prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2008 roku jest zatrudniona na stanowisku profesora zwyczajnego.

Od 1990 roku była prodziekanem Wydziału Instrumentalnego bydgoskiej Akademii Muzycznej, a od roku - dziekanem tego wydziału. W latach 1999 - 2005 pełniła funkcję prorektora do spraw dydaktycznych w tym studenckich.

W latach 2005 - 2012 była rektorem uczelni. Od roku 2012 sprawuje funkcję prorektora ds. organizacji, nauki i współpracy z zagranicą. Prowadzi klasę fortepianu w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. Zasiada jako juror w konkursach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi również kursy mistrzowskie w kraju i poza granicami (Chiny, Włochy).

Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Medalem Starosty Bydgoskiego, Medalem Prezydenta Bydgoszczy, Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Medalem Kazimierza Wielkiego za zasługi dla miasta Bydgoszczy. W roku 2012 otrzymała z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Od 1996 roku jest członkiem Towarzystwa Muzycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. W latach 2001 - 2013 roku pełniła funkcję wiceprezesa Towarzystwa. Szczególną pozycję w jej repertuarze stanowią utwory kompozytorów polskich: F. Chopina, I.J. Paderewskiego, G. Bacewicz, K. Szymanowskiego.

Maria Murawska od wielu lat koncertuje również w duecie z Wiesławą Ronowską. Artystki mają w swoim repertuarze utwory różnych kompozytorów, które wykonywały z wielkim powodzeniem na estradach w całej Polsce. Repertuar duetu obejmuje utwory na 4 ręce, dwa fortepiany oraz dwa fortepiany i orkiestrę.

Wiesława Ronowska

Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku czterech lat. Mając pięć lat po raz pierwszy wystąpiła przed publicznością. Z Medalem oraz wyróżnieniem ukończyła poznańskie Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza (w klasie fortepianu prof. Barbary Miodyńskiej) i jako wybitna kandydatka została przyjęta do Akademii Muzycznej w Warszawie bez egzaminów wstępnych. Wygrany Ogólnopolski Konkurs na Stypendia Artystyczne pozwolił podjąć jej studia w słynnym Konserwatorium Muzycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Dyplom tej Uczelni, w trzech specjalnościach: solisty, kameralisty i pedagoga uzyskała w klasie fortepianu jednej z największych pianistek XX wieku - Tatiany Nikołajewej. Kształciła się również u Olega Ivanova - ucznia Emila Gilelsa. Była także stypendystką Czeskiego

Ministerstwa Kultury i pracowała pod kierunkiem wybitnego czeskiego pianisty - Ivana Moravca w Akademii Muzycznej w Pradze.

Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in. III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Paryżu i XIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Na Konkursie Miłosza Magina otrzymała prestiżową, wielką nagrodę Konkursu - za najlepsze wykonanie utworów tego kompozytora.

Koncertowała w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej. Dokonała archiwalnych nagrań dla Polskiego Radia, Radia Francuskiego, Radia Chilijskiego, Polskich Nagrań, Firmy POLMUSIC, Telewizji Polskiej i Telewizji Rosyjskiej. Współpracowała z najwybitniejszymi polskimi dyrygentami, jak m.in.: Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Marek Pijarowski, Stefan Marczyk, Paweł Przytocki, Szymon Kawalla, Zygmunt Rychert, a także amerykańskimi, jak Simca Heled, Irvin Hoffmann, Albert Merenzon.

Artystka związana jest z bydgoską Akademią Muzyczną, gdzie prowadzi klasę fortepianu. Uzyskiwała kolejno wszystkie stopnie naukowe, a w 1998 roku z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej otrzymała tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Od 2005 roku pracuje na najwyższym stanowisku profesora zwyczajnego.

Prowadziła kursy i warsztaty dla studentów i pedagogów w Polsce, Czechach i na Uniwersytecie La Serena w Chile. Była jurorem wielu konkursów pianistycznych, wychowała wielu laureatów międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych, koncertujących pianistów oraz pedagogów wyższych uczelni artystycznych. Była powołanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki ekspertem szkolnictwa artystycznego.

Otrzymała wiele nagród państwowych, m.in. jest laureatką Indywidualnej Nagrody Ministra Kultury i Sztuki, laureatką najwyższego Odznaczenia Ministra Edukacji Narodowej, Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Honorowego Medalu Uniwersytetu Antofagasta w Chile, Srebrnego Krzyża Zasługi, Nagrody Marszałka Województwa, Medalu Prezydenta Bydgoszczy, Nagrody Prezydenta Miasta Torunia.

******

20 stycznia 2017, piątek, godz. 19.00 sala koncertowa filharmonii

Piotr Sułkowski - dyrygent
Sherry Sylar (USA) - obój
Maria Murawska - fortepian
Wiesława Ronowska - fortepian
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Program:

» Antonín Dvořák - Uwertura koncertowa Karnawał op. 92.
» Pablo E. Furman - Koncert na obój i orkiestrę kameralną - prawykonanie polskie
I. Suspiros y tambores (Westchnienia i bębny)
II. Aire de milonga - Breathless (Aria milonga - do utraty tchu)
III. La comparsa ( Parada karnawałowej trupy)
» Camille Saint-Saëns - Fantazja zoologiczna „Karnawał zwierząt”


2017-01-16 21:38, FWM

Więcej informacji znajdziesz na Olsztyn24