Olsztyn24 - https://www.olsztyn24.com/
Muzyka i krajobraz amerykański w olsztyńskiej filharmonii

fot. WestwaterArts.com

Gość koncertu, artysta multimedialny Nicholas Bardonnay jest dyrektorem artystycznym Westwater Arts i ma na swoim koncie opracowanie fotochoreograficzne ponad 80 koncertów. Projekcje jego autorstwa towarzyszyły koncertom orkiestr w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Singapurze. Wspólnie z Nicholasem Bardonnay’em ten niezwykły koncertowy projekt połączenia muzyki z obrazem przygotował Mariusz Smolij - dyrygent, który poprowadzi filharmoników warmińsko-mazurskich. Artysta dyrygował ponad 120 orkiestrami w 27 krajach, na czterech kontynentach występując na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych świata. Projekt realizowany w Olsztynie artyści zaprezentowali już w Filharmonii Łódzkiej (6.04.), Filharmonii Opolskiej (13.04.), a 27.04. obejrzy go i wysłucha publiczność w Toruniu.

W programie koncertu zostaną zaprezentowane utwory amerykańskich kompozytorów Leonarda Bernsteina, Ferde Grofé i Arona Coplanda, a także usłyszymy słynne Adagietto z V Symfonii cis-moll Gustava Mahlera. Suita „Wielki Kanion” Grofé ilustrowana będzie zapierającymi dech w piersiach obrazami rzeki, pustyni i siedlisk dzikiej przyrody w majestatycznej scenerii Wielkiego Kanionu. Adagietto Mahlera wysłuchamy wraz z projekcją przedstawiającą zimowe krajobrazy „Olympic National Park” oraz widoki z „lotu ptaka” lasów i wybrzeża Pacyfiku. Suitę z baletu „Rodeo” Coplanda zilustrują zdjęcia z Arizony i Utah zawierające migawki z życia farmerów i kowbojów, takie jak np. pokazujące pełną zabawy i entuzjazmu atmosferę rodeo w małym amerykańskim mieście. W trakcie koncertów używane są projektory multimedialne, a sekwencje obrazów są tworzone „na żywo”.

Podczas koncertu w dniu 20 kwietnia 2018 r. publiczność będzie mogła doświadczyć wrażeń, jakie płyną z artystycznego połączenia muzyki z obrazem. Perfekcyjnie dobrane kompozycje z fotografiami będą z pewnością nowym, interesującym doznaniem dla olsztyńskich publiczności. Gwarantem atrakcyjności i wartości tego oryginalnego przedsięwzięcia są nazwiska twórców, którzy podjęli się artystycznej odpowiedzialność za ten arcyciekawy projekt muzyczny.

******

MARIUSZ SMOLIJ

Mariusz Smolij jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia prowadzących orkiestry w Stanach Zjednoczonych i Europie. Opinię tą potwierdzają zarówno krytycy muzyczni po obu stronach Atlantyku jak i American Symphony Orchestra League. Ta prestiżowa organizacja z siedzibą w Nowym Jorku, zrzeszająca wszystkie orkiestry symfoniczne w Ameryce Północnej wyróżniła jego nazwisko na prestiżowej liście najwybitniejszych mistrzów batuty.

W wyniku zwycięstw w szeregu poważnych konkursach, Mariusz Smolij od wielu lat związany jest stałymi kontraktami z wybitnymi instytucjami muzycznymi w USA. Dyrygował on ponad 120 orkiestrami w 27 krajach, na czterech kontynentach występując na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych świata, m. in. nowojorskiej Carnegie Hall, nowojorskim Lincoln Center, Kimmel Center w Filadelfii, ABC Hall w Johannesburgu, Narodowym Centrum Kultury w Pekinie, Sali Concertgebauw w Amsterdamie, Tonehalle w Zurichu, Salle Gaveau w Paryżu oraz narodowych centrach kulturalnych Polski, Czech, Słowacji, Bułgarii, Serbii, Cypru, Niemiec, Austrii, Węgier, Włoch, Meksyku, Kolumbii, Boliwii, Chin oraz Korei Płdn.

Na liście prowadzonych przez niego orkiestr znajdują się między innymi: Atlanta Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, Houston Symphony, Rochester Philharmonic, New Jersey Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony, Indianapolis Chamber Orchestra, Orchestra of the Lyric Opera Chicago, Omaha Symphony Orchestra, Missouri Symphony, St. Louis Philharmonic, Symphony of Nova Scotia (Kanada), Johannesburg Philharmonic Orchestra (RPA), Jerusalem Symphony, Israel Symphony Orchestra, Israel Chamber Orchestra, Rotterdam Chamber Orchestra, Orchestra da Camera Fiorentina, Orchestra Teatro Olimpico Vicenza, Orchestra di San Remo, Orchestra Sinfonica Lecce (Włochy), Orchestre Lamoureux Paris (Francja), Bern Sinfonieorchester, Sinfonieorchester Basel (Szwajcaria), Bergishe Symphoniker, Kiel Philharmonie (Niemcy), Staatsorchester Frankfurt, Budapest Symphony Orchestra, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Bułgarska Filharmonia Narodowa w Sofii, Serbska Filharmonia Narodowa w Belgradzie, Narodowa Filharmonia Boliwii, Kolumbii, Meksyku i wiele innych.

Artysta nagrywał dla firm płytowych Hungaroton, Universal Poland oraz Narodowego Radia USA (NPR). Od 2004 roku regularnie współpracuje z międzynarodową wytwórnią NAXOS wydając 10 płyt, często prezentujących światowe premiery nagraniowe. Wydane przez tą firmę CD z muzyką Andrzeja Panufnika, a nagrane wspólnie z Polską Orkiestrą Kameralną, było wyróżnione w Londynie przez prestiżową „London Evening Standard” oraz doskonale ocenione przez wielu krytyków w Europie Zachodniej i USA. Kolejna płyta, z Filharmonią Poznańską, poświęcona była muzyce Tadeusza Szeligowskiego, natomiast siedem ostatnich CD z muzyką węgiersko/amerykańskich kompozytorów (M. Rozsa, E. Zador) nagrane zostały z Budapesztańską Orkiestrą Symfoniczną. Nagranie muzyki Grażyny Bacewicz z Capella Bydgostiensis otrzymało w 2015 roku nagrodę „Fryderyka” i doskonałe recenzje międzynarodowych krytyków.

W Polsce dyrygent często współpracuje z Polską Orkiestrą Kameralną oraz orkiestrą Sinfonia Varsovia, z którą dokonał szeregu nagrań (Naxos, CDAccord) i którą prowadził podczas tournee koncertowych w Japonii, Francji oraz USA. Artysta dyrygował gościnnie większością polskich zespołów filharmonicznych i radiowych, m.in. Filharmonią Narodową w Warszawie podczas festiwalu Forum Lutosławskiego. W latach 2002-2004 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej oraz Festiwalu Wratislavia Cantans. Od 2016 roku pełni rolę dyrektora artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

W Stanach Zjednoczonych pełni funkcję Dyrektora Artystycznego orkiestry kameralnej Riverside Symphonia w New Jersey oraz Acadiana Symphony Orchestra w Louizjanie. W latach 1994-1997 był drugim dyrygentem New Jersey Symphony Orchestra, a w okresie 2000-2003, na zaproszenie Christofa Eschenbacha, pracował jako stały dyrygent w Houston Symphony Orchestra. Pomiędzy 1996-2000 zajmował pozycję profesora dyrygentury na Northwestern University w Chicago - Evanston, będąc w tym czasie najmłodszym wykładowcą dyrygentury pośród wszystkich czołowych uczelni amerykańskich. Jest wysoce poszukiwanym pedagogiem i prowadził międzynarodowe kursy m.in. w Czechach, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Korei Płdn. Polsce oraz dla Konserwatorium w Zurichu (Szwajcaria). Od 2009 roku artysta jest również gościnnym profesorem i dyrygentem Uniwersytetu Muzycznego w Tianjin (Chiny).

Artysta podczas wieloletniej kariery artystycznej zdobył również szerokie uznanie za kreatywność programową, podnoszenie poziomu artystycznego pracujących z nim orkiestr oraz kunszt pedagogiczny i umiejętności popularyzacji muzyki.

Mariusz Smolij jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec. Wraz z założonym przez siebie Kwartetem Smyczkowym im. K. Pendereckiego, wyjechał do USA. Kontynuował tam studia m.in. w prestiżowej Eastman School of Music w Rochester, w stanie Nowy Jork. W 1998 roku z ramienia tej instytucji otrzymał stopień doktorski.

NICHOLAS BARDONNAY

Nicholas Bardonnay jest fotografem, artystą multimedialnym i dyrektorem kreatywnym oraz prezesem Westwater Arts, organizacji, która zajmuje się m.in. fotochoreografią symfoniczną to jest sztuką łączącą sugestywną fotografię panoramiczną z żywą muzyką klasyczną.

Od momenty dołączenia do Westwater Arts w 2009 roku, Nicholas pracował przy realizacji ponad 80 koncertów z orkiestrami w Stanach Zjednoczonych, Szkocji, Anglii, Singapurze, Kanadzie i Niemczech.

W swoim dorobku artystycznym ma przygotowanie dwunastu choreografii multimedialnych. Jego pierwszy koncert „Pacifica” łączy w sobie fotografie wykonane w nastrojowym rejonie północno-zachodniego wybrzeża Pacyfiku z sześcioma tematami muzycznymi autorstwa Mahlera, Debussy, Góreckiego, Sibeliusa, Liadova i Satiego. Zainspirowany muzyką Coplanda, Nicholas Bardonnay ukończył niedawno swój kolejnym utwór „Rodeo!”, na potrzeby którego zrealizował sesję fotograficzną podczas żywiołowego rodeo w malowniczej Arizonie.

W ostatnim czasie artysta wykorzystał zdjęcia archiwalne do produkcji dwóch utworów „No Man’s Land” i „Citizen Soldier”, upamiętniających tragiczne wydarzenia Pierwszej i Drugiej Wojny Światowej. Stworzona przez niego choreografia korzysta z przejmujących tematów zaczerpniętych z S. Barbera, D. Szostakowicza, W. Vaughana, J. Williamsa oraz A. Coplanda. Oba utwory zadebiutowały w roku 2014.

W ramach swojego kolejnego projektu Bardonnay spędził 2 miesiące na Islandii, wieńcząc jej wyjątkowy krajobraz na potrzeby „Sagaland”, swojego pomysłu łączącego elementy muzyki Vaughana, Williamsa, Sibeliusa, Pärta i Hovhanessa. „Sagaland” świętował swoją premierę w roku 2016. Także w 2016 r. Nicholas podjął próbę uhonorowania dziedzictwa amerykańskich parków narodowych w swoim utworze „National Park Suite” wykonanym przez National Symphony Orchestra.

Wyjątkowość fotografii Nicholasa Bardonnaya doceniło Londyńskie Towarzystwo Fotograficzne oraz galerie w Los Angeles, Portland i Hong Kongu, organizując wystawy jego prac. Podczas swojego dynamicznego życia artysta mieszkał w USA, Kanadzie i Meksyku. Jest absolwentem Wydziału sztuk wizualnych i nauk społecznych na Evergreen State College.

Artysta wraz ze swoją żoną mieszka obecnie w Kalifornii, a ostatni rok upłynął mu na fotografowaniu pełnego życia Meksyku. Związane jest to z jego kolejnymi projektami wizualno-muzycznymi: „Mágico” i „Pre-Columbia”.

******

Bilety w cenie 40 zł normalny i 30 zł ulgowy do nabycia w kasie Filharmonii wt.-pt. w godz.10-18 oraz poprzez stronę internetową bilety@filharmonia.olsztyn.pl


2018-04-16 20:50, FWM

Więcej informacji znajdziesz na Olsztyn24