Olsztyn24 - Gazeta On-Line

YouTube

szukaj

Banner A
Newsroom24 Głos Ludu, informacje czytelników
Karina Kwiecińska | 2014-05-16 00:44 | Rozmiar tekstu: A A A

Gimnazjum nr 5 na Litwie

Olsztyn24
Fotografie z wycieczki Gimnazjum nr 5 do Wilna (fot. G5) | Więcej zdjęć »

Uczniowie olsztyńskiego Gimnazjum nr 5 w dniach 8-9 maja 2014 r. wybrali się po raz kolejny do Wilna, prastarego grodu Giedymina, kolebki polskiego romantyzmu, miasta Mickiewicza, Miłosza i Piłsudskiego.

W drodze do obecnej, współczesnej stolicy Litwy odwiedziliśmy tę dawną - Troki. Byliśmy oczarowani malowniczo położonym, na wyspie jeziora Galwie, gotyckim zamkiem.

Już w samym Wilnie zwiedzaliśmy wszystkie najważniejsze atrakcje tego wielkiego i niesamowitego miasta. Były to m.in.: Kościół św. Piotra i Pawła - przebogata barokowa świątynia z przepięknymi, białymi dekoracjami włoskich mistrzów; Kościół św. Ducha, który odgrywa bardzo ważną rolę w życiu tamtejszej polskiej wspólnoty katolickiej.

Odwiedziliśmy również cerkiew prawosławną pod wezwaniem Trójcy Świętej i bazyliańskie zabudowania klasztorne, w których to w latach 1823-1824 władze carskie więziły polską młodzież, a w jednej z cel przebywał sam Adam Mickiewicz. Podążając śladem wieszcza udaliśmy się do jego muzeum, tablica nad bramą tego małego domku głosi, że poeta mieszkał tu w 1822 roku.
R E K L A M A
Zwieńczeniem naszej przechadzki po wileńskiej starówce była wizyta w kaplicy, mieszczącej się od wewnętrznej strony Ostrej Bramy, która kryje najpiękniejszy klejnot, skarb mieszkańców miasta, słynący cudami obraz Matki Boskiej Ostrobramskiej.

Następnie podziwialiśmy panoramę Wilna z tzw. Góry Trzykrzyskiej. Wznoszące się nad miastem śnieżnobiałe, potężne krzyże mają swoją długą historię, sięgającą czasów pogańskich, ostatecznie stały się symbolem chrześcijaństwa.

W strugach deszczu odbyliśmy wzruszający spacer po cmentarzu na Rossie, gdzie niemal każda mogiła świadczy o polskości tego miejsca.

Można powiedzieć śmiało, że Litwa nas wszystkich zauroczyła swoimi dziejami, widokami. Musimy tam koniecznie wrócić: „Do tych pagórków leśnych, do tych łąk zielonych”.

Z D J Ę C I A
Najczęściej czytane
Najnowsze galerie
Banner F
Copyright by Agencja Reklamowo Informacyjna Olsztyn 24. Wszelkie prawa zastrzeżone.