Olsztyn24 - Gazeta On-Line
Portal Informacyjny Olsztyna i Powiatu Olsztyńskiego

Olsztyn24
02:17 01 maja 2024 Imieniny: Józefa, Filipa
YouTube
Facebook

szukaj

R E K L A M A
Banner A
Newsroom24 Muzyka, koncerty
FWM | 2014-10-14 00:09 | Rozmiar tekstu: A A A

Rafał Krauze solistą piątkowego Koncertu Symfonicznego

Olsztyn24
Tomasz Chmiel - dyrygent | Więcej zdjęć »

Solistą Koncertu symfonicznego w najbliższy piątek (17.10) o godz.19.00 będzie Rafał Krauze - I puzonista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Artysta z towarzyszeniem orkiestry pod dyrekcją Tomasza Chmiela zaprezentuje Koncert C-dur na puzon - Nina Roty. Ponadto orkiestra symfoniczna Filharmonii rozpocznie ten „włoski” koncert Uwerturą do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego a zakończy IV Symfonią A-dur Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego (zwaną „Włoską”).

Nino Rota skomponował Koncert na puzon i orkiestrę w 1968 roku. To pogodna kompozycja, nie pozbawiona akcentów groteski czy subtelnej ironii. Rota znany był jako kompozytor o dużej wyobraźni, niezwykłej inwencji melodycznej i efektownej instrumentacji. Te cechy pozwoliły mu najpełniej wypowiedzieć się w stworzonej przez niego muzyce filmowej. Był autorem muzyki do wybitnych filmów Federico Felliniego takich m.in. jak: La Strada, Słodkie życie, Osiem i pół, Rzym, Amarcord czy Próba orkiestry. Jego muzyka zabrzmiała w filmach Viscontiego i Zeffirellego, a szerszej kinowej publiczności znany jest jako autor muzyki do trzech serii Ojca chrzestnego F.F. Coppoli.

Solista koncertu - Rafał Krauze jest laureatem i finalistą wielu konkursów muzycznych. Jako muzyk orkiestrowy koncertował w kraju i zagranicą z: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego, Radia w Katowicach, Nottingham Symphony Orchestra, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Sinfoniettą Cracovia, Orkiestrą Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Polską Orkiestra Radiowa, Filharmonią Krakowską, Polską Filharmonią Bałtycką, Krakowską Operą Kameralna, Toruńską Orkiestra Symfoniczną, Filharmonią Podkarpacką w Rzeszowie, I, CULTURE Orchestra i PAN European Philharmonia. Wraz z I, CULTURE Orchestra występował jako I puzonista i lider sekcji puzonów w takich salach koncertowych jak: Filharmonia Berlińska, Teatro Real w Madrycie, Royal Festival Hall w Londynie, Opera Narodowa w Kijowie, Filharmonia Monachijska, Filharmonia w Kolonii, Edynburg Usher Hall, Kassel Stadthalle.

Pozostałe dwie kompozycje „włoskiego” muzycznego wieczoru - bardzo lubiana przez publiczność Uwertura Rossiniego Włoszka w Algierze oraz IV Symfonia A-dur zwana „Włoską” F. Mendelssohna-Bartholdy’ego należąca do najbardziej znanych dzieł tego kompozytora zostaną zaprezentowane przez orkiestrę po batutą Tomasza Chmiela. Artysta jest dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Szczecińskiej, NOSPR. Współpracuje z Operą Krakowską. Przez lata związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Krakowską Operą Kameralną. Dyrygent Krakowskiej Młodej Filharmonii. Poza krajem koncertował w Szwecji, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii oraz w Korei Południowej. Z wielką pasją aranżuje muzykę filmową. W roku 2013 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego.
R E K L A M A
******

Rafał Krauze - puzon

Urodził się w 1989 r. w Toruniu. W 2002 r. rozpoczął przygodę z muzyką pod kierunkiem prof. Kazimierza Kmiecia. Toruńską Szkołę Muzyczną II Stopnia im. Karola Szymanowskiego ukończył w 2008 r. z wynikiem celującym w klasie puzonu Grzegorza Radziejewskiego. W 2014 r. został absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie puzonu dra hab. Zdzisława Stolarczyka (dyplom z wyróżnieniem).

Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich i warsztatach prowadzonych przez najlepszych puzonistów i pedagogów, takich jak: Elliot Chasanov, Christian Lindberg, Jonas Bylund, Carsten Svanberg, Robert Kozanek, Jonatan Lombardo, Oystein Baadsvick, Maciej Pietraszko, Simon Wills, Dan Jenkins.

Występował jako solista z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, wykonując znane pozycje literatury puzonowej: Concertino Es-dur F. Davida, Koncert f-moll G.F. Haendla oraz Concertino L.E. Larssona.

Jako muzyk orkiestrowy koncertował w kraju i za granicą z tak znakomitymi orkiestrami jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Nottingham Symphony Orchestra, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Polska Orkiestra Radiowa, Filharmonia Krakowska, Polska Filharmonia Bałtycka, Krakowska Opera Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, I, CULTURE Orchestra, PAN European Philharmonia.

Grał pod batutą światowej sławy dyrygentów, jak m.in. Tan Dun, Sir Neville Marriner, Ludwig Wicki, Colin Metters, Ernst van Tiel, Peter Tiboris, Kirill Karabits, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Michał Nesterowicz.

Jest laureatem i finalistą wielu konkursów muzycznych. Do najważniejszych jego sukcesów należą:

- II miejsce na VI Międzynarodowym Festiwalu Instrumentów Dętych Blaszanych Mielec 2007,
- wyróżnienie na XXXIII Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku 2008,
- wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych im. Ludwika Lutaka,
- I nagroda na IV Regionalnym Festiwalu Sonat dla Instrumentów Dętych,
- I nagroda na V Regionalnym Festiwalu Sonat dla Instrumentów Dętych,
- finał kategorii otwartej na V Ogólnopolskim Festiwalu Puzonowym w Warszawie 2009,
- II miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Etiuda 2009,
- Nagroda specjalna za wyróżniającą się interpretację utworu obowiązkowego Etiuda 2009,
- III Nagroda w kategorii puzonu na II Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Dętych Blaszanych w Katowicach 2010,
- II Nagroda na VIII International Interpretative Brasswind Instruments Competition, Brno 2011.

Rafał Krauze współpracuje stale także z toruńską kompozytorką Magdaleną Cynk. Dokonał prawykonań jej następujących utworów:

- Planetoida 14382 „Woszczyk” na puzon i werbel (2005) 3’, Piwnice 2005,
- Planetoida 1572 „Posnania” na puzon i bongosy (Bydgoszcz 2005),
- Planetoida 2006 „Polonskaya” na dwa puzony i talerze (Inowrocław 2006),
- Planetoida 11755 „Paczyński” na puzon i kotły (Toruń 2007).

W październiku 2010 r. dokonał nagrań owych utworów w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

W roku 2007 został wyróżniony nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki. W latach 2007–2008 i 2011–2012 był czterokrotnym stypendystą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

W roku 2011 nawiązał roczną współpracę z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. W latach 2011 oraz 2014 był pierwszym puzonistą I, CULTURE Orchestra - międzynarodowej orkiestry, będącej oficjalną orkiestrą Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej i oficjalną wizytówką kulturalną krajów Partnerstwa Wschodniego.

W ramach licznych warsztatów orkiestrowych kształcił się u takich muzyków, jak: Rod Franks (London Symphony Orchestra, Royal Colege of Music), Simon Wills (Guildhall School of Music), Dan Jenkins (BBC Symphony Orchestra), Jeffrey Bryant (Royal Colege of Music London), Alistair Mackie (Philharmonia Orchestra, London).

Wraz z I, CULTURE Orchestra występował jako I puzonista i lider sekcji puzonów w takich salach koncertowych jak: Filharmonia Berlińska, Teatro Real w Madrycie, Royal Festival Hall w Londynie, Opera Narodowa w Kijowie, Filharmonia Monachijska, Filharmonia w Kolonii, Edynburg Usher Hall, Kassel Stadthalle.

Występował na prestiżowych festiwalach: Edinburgh International Festival, La Roque d’Antheron, Al Bustan Festival.

Współpracuje stale z międzynarodową orkiestrą Pan European Philharmonia, z którą w lutym 2013 r. występował jako I puzonista w Bejrucie (Liban).

Od sierpnia 2013 r. jest I puzonistą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie.

Tomasz Chmiel - dyrygent

Pochodzi z Rzeszowa. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie fortepianu prof. Marka Koziaka. Oba kierunki ukończył z wyróżnieniem. Dwukrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki, wyróżniony Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. Laureat I nagrody w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku.

Wielokrotny uczestnik seminariów Helmutha Rillinga Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie, a także kursów mistrzowskich w Salzburgu oraz w Południowej Irlandii. Związany z macierzystą uczelnią, pracuje na stanowisku adiunkta. Jest dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej, Rzeszowskiej, Częstochowskiej, Dolnośląskiej, Szczecińskiej, NOSPR.

Współpracuje z Operą Krakowską. Przez lata związany z Teatrem Muzycznym w Lublinie, Krakowską Operą Kameralną. Dyrygent Krakowskiej Młodej Filharmonii. Poza krajem koncertował w Szwecji, Francji, Niemczech, Holandii, Belgii oraz w Korei Płd.

Szczególną uwagę poświęca muzyce polskiej. Opracował z rękopisu głosy orkiestrowe i wykonał zapomnianą I Symfonię Artura Malawskiego. Zinstrumentował na orkiestrę symfoniczną pieśni Chopina, Karłowicza, a także polskie piosenki przedwojenne, pieśni patriotyczne, kolędy. Opracował też pod względem wykonawczym Koncert fortepianowy Teodora Leszetyckiego. Większość tych opracowań została nagrana i wydana na płytach. Na potrzeby orkiestr kameralnych Tomasz Chmiel opracował również opery Don Pasquale i Napój miłosny Donizettiego, Torreador Adama, Krakowiacy i Górale Stefaniego, Spiskowcy Schuberta, operetkę Wesoła wdówka Lehara.

Z wielką pasją aranżuje muzykę filmową. W roku 2013 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego.

******Wprowadzenie

Uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego (1792-1868) jest klejnotem w całej kolii klejnotów, jaką tworzą najpiękniejsze uwertury operowe włoskiego mistrza: do Cyrulika sewilskiego, do Sroki złodziejki, do Wilhelma Tella. Melodyjne, a zarazem błyskotliwe i pełne temperamentu, są zawsze z radością witane na estradach koncertowych świata.

Włoszkę w Algierze wystawiono po raz pierwszy - i od razu z olbrzymim sukcesem - w Wenecji w roku 1813. Treść opery osnuta została na autentycznej historii młodej hrabianki z Mediolanu, porwanej w roku 1805 przez korsarzy i sprzedanej do haremu w Algierze, a trzy lata później wykupionej przez ówczesne władze napoleońskie. Oczywiście dla potrzeb sceny muzycznej całe zdarzenie odpowiednio podkoloryzowano: tutaj sama dzielna bohaterka „włoskim sprytem” wyprowadza w pole beja Mustafę, który ją więził. Dużo przy tym się śpiewa o wolności i o ojczyźnie, co w ówczesnych burzliwych latach w Europie miało szczególne znaczenie - także dla publiczności w Warszawie, gdzie grano Włoszkę w roku 1826.

Koncert na puzon C-dur Nina Roty (1911-1979) będzie smakowitą pozycją w karcie „włoskich dań” tego wieczoru. Skomponowany w roku 1968, lekki, łatwy, pogodny, po włosku śpiewny, nie pozbawiony też akcentów groteski czy subtelnej ironii, może służyć za przykład „filharmonicznej” twórczości tego kompozytora, który jednak w powszechnym odbiorze wsławił się przede wszystkim muzyką filmową. Mając doskonałe przygotowanie warsztatowe - jako cudowne dziecko i protegowany samego Toscaniniego studiował w Academia di Santa Cecilia w Rzymie, a następnie w filadelfijskim Curtis Institute of Music - uprawiał wiele form muzyki koncertowej: symfonie, koncerty instrumentalne, opery - pozostał jednak w tych dziedzinach tradycjonalistą. Najpełniej zaś wypowiadał się we współpracy z takimi reżyserami jak Visconti, Zefirelli, zwłaszcza zaś niepowtarzalną inwencją i kolorytem cechuje się jego muzyka do filmów Federico Felliniego (La Strada, Noce Cabirii, Słodkie życie, Osiem i pół, Satyricon, Rzym, Amarcord, Próba orkiestry).

IV Symfonia A-dur Feliksa Mendelssohna- Bartholdy’ego (1809- 1847) zwana „Włoską” zawdzięcza swój przydomek (podobnie jak Trzecia - „Szkocka”) podróżom artystycznym kompozytora. Utalentowane dziecko bogatej bankierskiej rodziny, pupilek starego Goethego, wiele jeździł w młodości po Europie, zbierając laury na koncertowych estradach jako pianista i dyrygent, prezentując m.in. własny Koncert fortepianowy g-moll oraz koncerty fortepianowe Mozarta. Londyn podbił zwiewną Uwerturą do Snu nocy letniej, w Paryżu spotkał się z Chopinem.

W latach 1830-31 zwiedzał Włochy. Symfonia, będąca muzycznym efektem tej podróży, nasycona echami włoskich tańców i popularnych melodii, była gotowa dwa lata później. Mendelssohn dyrygował jej pierwszym wykonaniem 13 maja 1833 r. w Londynie, ale potem jeszcze przez długie lata zwlekał z oddaniem partytury do druku, wciąż poprawiając, a nawet nosząc się z zamiarem zamiarem całkowitej przeróbki, co ostatecznie uniemożliwiła przedwczesna śmierć kompozytora. Pozostało dzieło, które dziś należy do najbardziej znanych z całej jego twórczości: pogodnie liryczne, śpiewne, lekkie w formie, z początku nawet nieco sentymentalne, pod koniec zaś roztańczone - dokładnie takie jak większość spuścizny owego „dziecka szczęścia”: romantyka o korzeniach głęboko zapuszczonych w tradycję klasyczną.

Jest to też czas wielkich sukcesów publicznych i organizatorskich Mendelssohna. W wiosenne dni tego samego, 1833 roku prowadzi Festiwal Muzyczny Dolnej Nadrenii, przeradzający się w pełne entuzjazmu święto muzyczne: publiczność ściąga tu dyliżansami lub parowcami płynącymi po Renie, do kieliszków leje się majowy specjał winny „Maitrank”... Zaś już w październiku Mendelssohn obejmuje stanowisko Dyrektora Muzycznego w Düsseldorffie: będzie je piastować przez dwa lata, by następnie przeprowadzić się do Lipska, który w krótkim czasie miał uczynić muzyczną stolicą Niemiec.

******17 października/piątek/ godz.19.00 sala koncertowa Filharmonii

KONCERT SYMFONICZNY

Wykonawcy:

Tomasz Chmiel - dyrygent
Rafał Krauze - puzon
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej

Program:

Gioacchino Rossini - Uwertura do opery Włoszka w Algierze
Nino Rota - Koncert C-dur na puzon
Allegro giusto
Lento, ben ritmato
Allegro moderato
Feliks Mendelssohn-Bartholdy -IV Symfonia A-dur „Włoska” op. 90
Allegro vivace
Andante con moto
Con moto moderato
Saltarello. Presto

******
Bilety w cenie: 40zł bilet normalny, 30 zł bilet ulgowy, 20 zł bilet na kartę melomana

do nabycia w kasie Filharmonii w godzinach 10-18
oraz na dwie godziny przed koncertem.

Z D J Ę C I A
logo FWM
Pogodynka
Telemagazyn
R E K L A M A
banner
Podobne artykuły
Najnowsze artykuły
Polecane wideo
Najczęściej czytane
Najnowsze galerie
R E K L A M A
Banner F
Copyright by Agencja Reklamowo Informacyjna Olsztyn 24. Wszelkie prawa zastrzeżone.