Olsztyn24 - Gazeta On-Line
Portal Informacyjny Olsztyna i Powiatu Olsztyńskiego

Olsztyn24
18:50 08 maja 2024 Imieniny: Izy, Stanisława
YouTube
Facebook

szukaj

R E K L A M A
Banner A
Newsroom24 Muzyka, koncerty
FWM | 2014-11-23 13:36 | Rozmiar tekstu: A A A

Radosław Sobczak zagra w olsztyńskiej filharmonii

Olsztyn24
Radosław Sobczak (fot. archiw. FWM) | Więcej zdjęć »

W cyklu Mistrzowskie Recitale Fortepianowe w Filharmonii w czwartek (27.11) o godz. 19.00 wystąpi Radosław Sobczak. Pianista jest laureatem II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2008). Został też wyróżniony na XIV Międzynarodowym Konkursie im. F. Chopina w Warszawie w 2000 r., otrzymując tytuł „Najlepszego Polaka Konkursu”. Poza krajem koncertował w Niemczech, we Francji, w Czechach, we Włoszech, w Rosji, w Szwajcarii, w Izraelu, w Palestynie, w Arabii Saudyjskiej, w Australii, w Korei, w Chinach i w USA.

W swoim Mistrzowskim Recitalu Fortepianowym Radosław Sobczak zaprezentuje następujące kompozycje:

» Ludwig van Beethoven - Sonata f-moll op. 2 nr 1 - Sonata f-moll op. 57 („Appasionata”)
» Sergiusz Rachmaninow - 6 Moments musicaux op. 16
» Fryderyk Chopin - Nokturn H-dur op. 9 nr 3
» Richard Wagner / Franz Liszt - Śmierć Izoldy z dramatu muzycznego Tristan i Izolda

Wieczór ten można opatrzyć tytułem: „Fortepian romantyczny”. Proponowany przez pianistę program będzie wędrówką przez lata, w toku których ten instrument - główny instrument doby Romantyzmu - doskonalił się, rozwijał swoje możliwości - stając się zarówno coraz to potężniejszym narzędziem wirtuozowskiego popisu, jak i powiernikiem najintymniejszych zwierzeń, snutych w ciszy domu o szarej godzinie.
R E K L A M A
******

Wprowadzenie do koncertu

» Rozpocznie program pierwsza z 32 sonat fortepianowych Ludviga van Beethovena (1770-1827): Sonata f-moll z opusu 2. Skomponowana w roku 1795, więc jeszcze w osiemnastym stuleciu, jest świadkiem lat, w których fortepian - jak to ktoś obrazowo określił - dopiero wydobywał się z cienia dominującego klawesynu. Miał już wtedy jednak w opinii muzyków i słuchaczy zdecydowaną przewagę: możliwość wydobywania kontrastów dynamicznych, gry legato, śpiewność, różnorodność artykulacji. To wszystko mógł na bieżąco testować młody Beethoven. Młody muzyk przyjechał do Wiednia z rodzinnego Bonn w roku 1792, zaopatrzony w listy polecające do szeregu przedstawicieli wiedeńskiej arystokracji. W owe lata stolica Austrii i Świętego Cesarstwa Rzymskiego pod berłem Habsburgów miała około 200 tysięcy mieszkańców i była jednym z centrów życia muzycznego Europy. Występując przed wpływową publicznością, a także mierząc się z konkurentami w popularnych turniejach pianistycznych, Beethoven zaczął zyskiwać sławę jako wirtuoz oraz improwizator. A opiniom o jego talencie towarzyszyło mnóstwo anegdot na temat dumy i hardości wybuchowego młodzieńca, jednego z pierwszych artystów-buntowników, „młodych gniewnych” nadciągających czasów. I tak trwała jego świetna kariera pianistyczna, której kontynuację przerwała w kilka lat później postępująca głuchota. Utrata słuchu nie zniszczyła jednak jego związków z fortepianem, które nieustannie pogłębiał, odkrywając dla siebie i dla późniejszych romantyków coraz to nowe możliwości ekspresji. Sonata zwana „Appassionatą” jest jednym z etapów tej drogi.

» Muzyka Sergiusza Rachmaninowa (1873-1943) to - pod względem możliwości technicznych samego instrumentu i gry na nim - drugi biegun, granice romantycznej wirtuozerii. Niech nas nie zmylą daty życia kompozytora: to był spóźniony romantyk, wychowanek wirtuozowskiej tradycji drugiej połowy XIX wieku, który tylko przypadkiem zabłąkał się w wiek XX. Wykształcony w Rosji - gdzie kompozycji uczył go m.in. Sergiusz Taniejew, uczeń Piotra Czajkowskiego - po rewolucji wyemigrował z kraju, od roku 1918 stale mieszkał w Stanach Zjednoczonych i tam osiągnął szczyty kariery. Jego utwory na fortepian, pisane przeważnie z myślą o własnych wykonaniach, należą do kanonu repertuarowego koncertujących pianistów. Niektóre z nich, jak Preludium cis-moll, skomponowane w wieku szesnastu lat, czy Preludium g-moll, stały się powszechnie znanymi przebojami. Jego koncerty fortepianowe, zwłaszcza Drugi c-moll op. 18 czy Trzeci d-moll op. 30., romantycznie rozlewne, z nutą patosu, nasycone echami rosyjskiej muzyki ludowej, bardzo często goszczą na koncertowych estradach. A 6 Moments musicaux op. 16, które się znalazły w programie tego wieczoru, to cykl romantycznych drobiazgów skomponowanych jeszcze w roku 1896 i całkowicie w duchu małych form przeszłości.

» Nokturn H-dur op. 9 nr 3 Fryderyka Chopina (1810-1849) to jedna z pierwszych jego miniatur opatrzonych tą nazwą, wziętą od kompozytora irlandzkiego Johna Fielda. Kontemplacyjną formę, wyrażającą spokój i ciszę nocy, często z jakimś burzliwym, dramatycznym epizodem wtrąconym w środku, Chopin wyniósł na szczyty poezji, czyniąc z niej jeden ze znaków rozpoznawczych swojej muzyki.

» Zwieńczeniem tego romantycznego wieczoru będzie dzieło - symbol stulecia: „Miłosna śmierć Izoldy” z dramatu muzycznego Tristan i Izolda Ryszarda Wagnera (1813-1883) jest to chyba najsłynniejsze z wyznań miłosnych w muzyce XIX wieku; wyraz żaru, napięcia, zachwytu i tęsknoty, a zarazem kwintesencja „wagnerowskiego oczadzenia”, któremu uległa w owe lata Europa. Wszystko to jest w tej muzyce, śmiałej i nowatorskiej, gęstej od chromatyzmów, migotliwych harmonii (sławny „akord tristanowski”!), wyrafinowanych opóźnień o działaniu wprost narkotycznym.

Kiedy w finale dramatu Izolda umiera z miłości nad martwym ciałem Tristana, milknie również jej śpiew, niezdolny wyrazić tęsknotę do połączenia się z kochankiem i do roztopienia się wraz z nim w wieczności. W tych ostatnich minutach mówi już tylko sama orkiestra, roztaczając mistyczną wizję wiecznej szczęśliwości i ekstazy.

Franciszek Liszt dokonał kongenialnego opracowania tej muzyki na fortepian.

******

Radosław Sobczak - fortepian

Urodził się w 1981 r. w Piszu. W roku 2006 ukończył Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Edwarda Wolanina. Uzupełniał studia muzyczne u prof. Victora Macarova.

Jest laureatem II nagrody I Europejskiego Konkursu Pianistycznego „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2008). Wyróżniony na XIV Międzynarodowym Konkursie im. F. Chopina w Warszawie w 2000 r., otrzymał tytuł „Najlepszego Polaka Konkursu” oraz wiele nagród pozaregulaminowych, m.in. fortepian Yamaha od Fundacji prof. Reginy Smendzianki oraz stypendium Fundacji „Crescendum est Polonia”.

Występował w wielu polskich filharmoniach, brał udział w licznych festiwalach polskich i zagranicznych, takich jak: Chopin Festival „Settimane Musicali Bresciane - Genio e malinconia” we Włoszech, Festiwal Pianistyki w Kitzingen (Niemcy), Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwal Muzyki Polskiej w Győr (Węgry).

W 2002 r. zagrał siedem recitali w Chinach na zaproszenie Shanghai Concert Hall, uświetnił obchody przyjęcia Polski do Uni Europejskiej podczas koncertu dla parlamentarzystów europejskich w Strasburgu w 2003 r.

W grudniu 2007 r. został zaproszony do występu na gali sylwestrowej w Operze Narodowej w Warszawie.

Jest pierwszym polskim pianistą, który wystąpił w Maskacie (Oman) na zaproszenie Ambasady Polskiej w Rijadzie; koncert odbył się w hotelu Crowne Plaza w 2010 r.

W 2011 r. jego wykonanie koncertu Czajkowskiego z Inkorean Symphony Orchestra w Pusan Art Centre zostało zarejestrowane na płycie CD.

Koncertował w Polsce, w Niemczech, we Francji, w Czechach, we Włoszech, w Rosji, w Szwajcarii, w Izraelu, w Palestynie, w Arabii Saudyjskiej, w Australii, w Korei, w Chinach i w USA.

Wielokrotnie występował w kościołach - katolickim, ewangelickim, prezbiteriańskim oraz w synagodze żydowskiej. Jest członkiem Towarzystwa Muzycznego im. Teodora Leszetyckiego w Warszawie.

W latach 2010-2012 był pedagogiem Chopin-Keimyung University w Daegu w Korei. Obecnie jest asystentem na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie.

******

27 listopada 2014 (czwartek) o godz. 19.00 sala koncertowa filharmonii

Mistrzowskie Recitale Fortepianowe - Radosław Sobczak - fortepian

Program:

Ludwig van Beethoven - Sonata f-moll op. 2 nr 1
Allegro
Adagio
Menuetto. Allegretto
Prestissimo

Ludwig van Beethoven - Sonata f-moll op. 57 („Appasionata”)
Allegro assai
Andante con moto
Allegro ma non troppo

Sergiusz Rachmaninow - 6 Moments musicaux op. 16
Andantino
Allegretto
Andante cantabile
Presto
Adagio sostenuto
Maestoso

Fryderyk Chopin - Nokturn H-dur op. 9 nr 3

Richard Wagner / Franz Liszt - Śmierć Izoldy (Isolde’s Liebestod) z dramatu muzycznego Tristan i Izolda

******

Bilety do nabycia w kasie filharmonii poniedziałek - czwartek w godz.10-18.00

oraz przed recitalem w cenie:

- bilet normalny 40 zł, bilet ulgowy 30 zł, karta melomana 20 zł

Z D J Ę C I A
logo FWM
Pogodynka
Telemagazyn
R E K L A M A
banner
Podobne artykuły
Najnowsze artykuły
Polecane wideo
Najczęściej czytane
Najnowsze galerie
R E K L A M A
Banner F
Copyright by Agencja Reklamowo Informacyjna Olsztyn 24. Wszelkie prawa zastrzeżone.